söndag 6 november 2016

Minnen från förr


En målning med min farmor och farfars gård av Mikael Raatikainen

Idag fick jag höra farfar och farmors röst på P1 i ett program som heter "Requiem från en kyrkogård". Det var en märklig känsla! En man vid namn Bengt Bok fasar för döden och pratar mellan tidigare inspelade klipp. Och jag får erkänna att han låter förfärad. Önskar att han inte hade viskat. Själv är jag faktiskt inte rädd för döden. För det är ju trots allt det enda vi vet med säkerhet kommer att inträffa förr eller senare.

Många minnen från förr knackade på. Farfar som gjorde bland den godaste kålpudding jag ätit liksom köttbullar, och lärde mig äta rå köttfärs ;) Ja, det sistnämnda kanske inte är så bra och inget jag längre gör. Farmor som var väldigt rädd för åskan, men ett besök här i Fagerberg fick henne allt att glömma bort det värsta åskovädret med hagel stora som femkronor. Och för inte tala om alla vykort man skulle skicka till henne som var hennes stora intresse. Vet en gång att hon suckade över att hon bara fått sisådär 75 stycken julkort och en annan var glad om man fick typ 12 stycken.

//Tess


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Plundringstider - Ewa Klingberg

  Titel: Plundringstider Författare : Ewa Klingberg Förlag:   Historiska media Handling:   Att dela sin avlidna fars hus med en vuxen dotte...